Selasa, 15 Julai 2014

MESIN BASUH AUTOMATIK GAGAL BERFUNGSI

Salam, kali ini saya akan berkongsi perihal kegagalan mesin basuh berfungsi. Terdapat banyak kegagalan yang berlaku tetapi saya ingin menjelaskan satu kegagalan yang mudah diselesaikan tetapi kerap berlaku.
        Semasa mencuci pakaian anda dapati setelah mesin menadah air dan memusing motor kanan dan kiri tiba-tiba mesin berhenti pada satu ketika yang mana sepatutnya mesin mula spin. Tanda error keluar pada skrin pemapar. Jika ini berlaku saya jangkakan mesin mengalami masalah dropper sensor atau limit switch rosak. Keadaan ini adalah sama seperti anda tidak menutup pintu mesin basuh anda ketika mencuci pakaian.
        Apa yang perlu anda lakukan ialah buka penutup /pintu mesin basuh dan dengan menggunakan skru driver Philip/bunga buka penutup badan mesin sebelah atas. Anda akan lihat sensor yang saya maksudkan. Gantikan dengan yang baru. Di kedai harga sekitar rm2-rm5 sahaja.
       Jadi cuba dulu baiki sendiri sebelum anda menyerahkan mesin anda yang sakit tidak seberapa kepada orang lain kerana ini mungkin dapat menyelamatkan wang anda sekitar rm150-rm200.
       Selamat mencuba dan semoga ilmu ini memberi manafaat kepada anda.

   Gambar di atas adalah contoh limit switches yang dimaksudkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat blog saya semoga bermanafaat ilmu yang saya kongsikan ini.