Khamis, 20 November 2014

Mesin Basuh- Air Gagal Masuk Ke dalam Mesin

          Salam tuan yang budiman. Kali ini saya akan terangkan bagaimana menyelesaikan masalah mesin basuh yang gagal menyalurkan air dari hose paip.
          Terdapat satu motor kecil yang mengawal valve masuk air dari salur paip yang sentiasa dalam keadaan buka. Set valve ini berada dalam keadaan tertutup melainkan motor magnet berfungsi (ON).


           Beginilah rupa dan keadaan set valve yang saya terangkan tadi. Ini untuk mesin basuh  jenama LG.  Set valve ini berharga rm65-rm89 .Boleh diperolehi dari kedai baik pulih peralatan elektrik.
           Jenis kerosakan ini adalah antara yang sering berlaku . Maka barang alat ganti ini sentiasa ada di kedai berkenaan. Jika anda menghantar sebuah mesin basuh tanpa usul periksa anda mungkin akan terpaksa membayar antara rm200-rm250.
            Jika anda suruh kedai ambil tambahan rm50 akan dikenakan. Maka tidak rugi jika anda mencuba. Anda juga akan memperolehi ilmu dan pengalaman baru yang sangat mengujakan jika anda berjaya menyelesaikan satu masalah.
            Berikut adalah gambar set valve yang saya maksudkan.

            Semoga bermanafaat kepada pembaca. Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat blog saya semoga bermanafaat ilmu yang saya kongsikan ini.